Lek med färger och former

Idag kan man trycka digitalt på nästan alla typer av ytor och material, och detta innebär att man kan leka mycket med både färger och former när det kommer till profilprodukter. Man är inte längre begränsad till vita bakgrunder och helt platta ytor, utan man kan få mycket fina resultat på plast, porslin och till och med karameller. Var därför inte rädd för att leka lite med din logo och ditt budskap genom att till exempel beställa färggranna produkter eller att placera logon på ett fantasifullt sätt.

Vilka färger använder du för ditt firmanamn? Låt oss ponera att du har en blå text mot en svart bakgrund. Varför inte göra ett helt gåvoset i dessa färger så att både namnet, produkterna och färgerna associeras med dig. Blåa pennor med svarta bokstäver, svarta koppar och T-shirts med blåa bokstäver och en svart keps med en liten finurlig, blå logo på baksidan. Blåbärskarameller i svart omslagspapper? Gör dina logofärger till en del av ditt varumärke så att man får associationer till dig utan att man nödvändigtvis ser logon direkt alla gånger.

Det finns inga regler för vilka färger och former du “måste” använda men ju fiffigare du är desto större är sannolikheten att du blir ihågkommen. Sätt din logo på koppens undersida eller kanske under kepsens skärm, så att den så att säga kikar ut när skärmen fälls ut.

Du kan också komplettera din logo med användbara eller roliga texter och symboler. En linjal tryckt på pennan eller bakpå anteckningsblocket, deciliter markörer på kaffekoppen, en liten karta på mobilfodralet. Ju mer användning mottagaren får för din profilprodukt desto mer kommer den att användas och dessutom bevaras längre. Gör dig gåva till en rolig, underfundig, praktisk och användbar present – det kommer att betala sig många gånger om då du i själva verket gör utomordentlig reklam!